Τρίτη 22 Νοεμβρίου 2011


          ΠΡΟΣ :
α) Δήμαρχο ………………. Κο ………………………..
β) Αντιδήμαρχο Παιδείας Δ. ……………..Κο ………………………..
          ΚΟΙΝ :
α) Πρόεδρο Δημοτικού  Συμβουλίου Δ.  ………………………. Κο ……………………...
β) Επικεφαλής  Συνδυασμών Δ.Σ. Δ.  ……………………..
γ) Πρόεδρο Οικ. Επιτροπής Δ. …………… Κο  ……………………….

ΘΕΜΑ :   Επανεξέταση της μέγιστης αποζημίωσης των Ε.Δ.Χ. (ταξί) για το έργο της μεταφοράς  
              μαθητών που προκύπτει κατόπιν ανοιχτού διαγωνισμού. 


  Όπως γνωρίζετε με την παρ. 18 του αρ. 94 του Ν.3852/ 2010 (ΦΕΚ 87Α΄) «Καλλικράτης» όπως συμπληρώθηκε με το εδάφιο ή παρ. 10 του αρ. 18 του Ν.3870/2010 (ΦΕΚ 138Α΄) η αρμοδιότητα  της   μεταφοράς   μαθητών  από  τον   τόπο  διαμονής στο σχολείο φοίτησης μεταφέρθηκε από τις Περιφέρειες στους Ο.Τ.Α. α’ βαθμού (Δήμους).
  Στο πλαίσιο της εναρμόνισης του θεσμικού πλαισίου μεταφοράς μαθητών με τη νέα δομή της αυτοδιοίκησης και της αντιμετώπισης προβλημάτων όπως :
ü       Ύπαρξη ασαφειών, ελλείψεων και πολυνομίας.
ü       Ανύπαρκτη έως κακή περιγραφή του έργου και της ποιότητας δεδομένων.
ü       Προβληματική εφαρμογή του τύπου υπολογισμού κόστους με αποτέλεσμα σε κάποιες περιπτώσεις την υπέρβαση του προϋπολογισμού. 
ü       Προβληματικές διαδικασίες διεξαγωγής της διαγωνιστικής διαδικασίας (απευθείας αναθέσεις, ένας και μόνον ανάδοχος όλου του έργου κ.τ.λ.).
ü       Ανεπαρκέστατος ή αδύνατος έλεγχος.
εκδόθηκε  νέα  Κ.Υ.Α.  (υπ΄αριθ. 35415 ΦΕΚ 1701 Β΄ /01- 08 – 2011)  η οποία καθορίζει τον τρόπο  μεταφοράς  μαθητών  από  τους Δήμους καθώς και οι εγκύκλιοι 38 (35253/ 28 – 07 – 2011) & 39 (35254/ 28 – 07 – 2011) του Υπουργείου Εσωτερικών όπου ρυθμίζουν τις άμεσες ενέργειες των Δήμων για την προετοιμασία της διαδικασίας μεταφοράς μαθητών. 
  Επίσης   με   το   αρ. 70   του   Ν.4002/2011  (ΦΕΚ 180 Α ΄ / 22 – 08 – 2011)  και  με  την
υπ’  αριθ.  46 /2011  (αρ. πρωτ.  39711/07 – 09- 2011)   εγκύκλιο    δόθηκε  η  δυνατότητα παράτασης  των  υφιστάμενων  συμβάσεων  μεταφοράς  μαθητών,  από 01 – 09 – 2011 έως  31 – 12 – 2011 από τις Περιφέρειες, για τα δρομολόγια χωρικής αρμοδιότητας Δήμων στους οποίους οι διαγωνισμοί δεν έχουν ολοκληρωθεί. 
  Είναι προφανές λοιπόν ότι για το έργο της μεταφοράς μαθητών, λόγω και της ιδιαιτερότητάς του, έγινε μια σημαντική προσπάθεια ορθολογικής αντιμετώπισης και οργάνωσης.
  Για τον κλάδο και για τους εκμεταλλευτές των Ε.Δ.Χ. (ταξί)  το έργο της μεταφοράς μαθητών είναι   μια  υπηρεσία   που  εκτελείται  πλέον του  δέοντος  με  επαγγελματισμό,  συνέπεια  και    αποτελεί  βασικό  στοιχείο  εισοδήματος  και  επαγγελματικής δραστηριότητας  σε   επαρχιακές πόλεις  και  η μοναδική ίσως απασχόληση και  πηγή εισοδήματος  σε ορεινούς  και νησιωτικούς Δήμους.
  Όπως προαναφέραμε η νέα  Κ.Υ.Α. (υπ΄αριθ. 35415 ΦΕΚ 1701 Β΄ /01- 08 – 2011) καθώς και
η προτεινόμενη  από  το  αρμόδιο Υπουργείο  διακήρυξη των  μειοδοτικών  διαγωνισμών  εάν
και εφόσον εφαρμοστούν από τους Ο.Τ.Α. Α΄βαθμού επιλύουν τουλάχιστον για τον κλάδο των Ε.Δ.Χ. (ταξί)  μια σειρά προβλημάτων που στο παρελθόν αντιμετωπίζαμε.
  Βεβαίως  αυτό  δεν  σημαίνει   ότι   η  εν  λόγω   Κ.Υ.Α.  δεν   επιδέχεται   σημεία  βελτίωσης,
σημεία  τα  οποία  είχαν   επισημανθεί    και  συμπεριληφθεί  στις  προτάσεις  που  καταθέσαμε  από  την πλευρά  μας  κατά  το  στάδιο της  διαβούλευσης   στο  αρμόδιο Υπουργείο και που θα αντιμετώπιζαν προβλήματα  που  έμπρακτα  πλέον  αναδείχτηκαν  τόσο  κατά  την   διαδικασία   συγκρότησης (κατάρτισης)  των δρομολογίων όσο  και  κατά την  διαδικασία  διενέργειας  των   μειοδοτικών διαγωνισμών που κυρίως λόγω  της  χαμηλής  μέγιστης  οικονομικής αποζημίωσης εκάστου   δρομολογίου   είχαν   ως  αποτέλεσμα   το   μειωμένο   έως  ανύπαρκτο, σε   πολλές περιπτώσεις, ποσοστό  εκδήλωσης ενδιαφέροντος και  συμμετοχής  των  εκμεταλλευτών Ε.Δ.Χ. (ταξί) στους μειοδοτικούς διαγωνισμούς.
Για τους λόγους αυτούς και επειδή στην Κ.Υ.Α. (υπ΄αριθ. 35415 ΦΕΚ 1701 Β΄ /01- 08 – 2011):
Α) Ορίζεται ότι για την κατάρτιση των δρομολογίων θα λαμβάνεται υπόψη:
             I.      Η εξυπηρέτηση περισσοτέρων της μίας σχολικής μονάδας.
           II.      Η εξυπηρέτηση διαφορετικών βαθμίδων εκπ/σης (Α/θμιας & Β/μιας).
        III.      Ο υπολογισμός της μέγιστης αποζημίωσης θα γίνεται με βάση τον αριθμό των μονών δρομολογίων (μετάβασης ή επιστροφής).
δημιουργείται ουσιαστικό πρόβλημα κατά την διαδικασία κατάρτισης των δρομολογίων επειδή
η εξυπηρέτηση μαθητών τόσο της ιδίας βαθμίδας εκπαίδευσης όσο και διαφορετικής με το ίδιο δρομολόγιο έχει ως  αποτέλεσμα διαφορετικό ωράριο λήξης των μαθημάτων  και μιας και δεν υπάρχουν ούτε οι υποδομές παραμονής των μαθητών στις σχολικές μονάδες αλλά ούτε και το ανάλογο   προσωπικό   όπου  θα  επιτηρεί  τουλάχιστον  τους  μαθητές  αυτούς  ζητούμε  να προβλεφθεί στον υπολογισμό αποζημίωσης και η περίπτωση ενδιάμεσης διαδρομής.

Β) Ορίζεται ότι ο υπολογισμός της μέγιστης ημερήσιας αποζημίωσης θα προκύπτει σύμφωνα με το μαθηματικό τύπο που αναλύεται σε ειδικό παράρτημα της Κ.Υ.Α..
  Σαφώς και η δαπάνη του έργου της μεταφοράς  των μαθητών  έπρεπε να συμπεριληφθεί στα πλαίσια του Δημοσιονομικού εξορθολογισμού μιας και η γενικότερη οικονομική κατάσταση δεν επέτρεπε να συνεχιστούν και στον τομέα αυτό τα όποια λάθη και πρακτικές του παρελθόντος.
  Για  τον λόγο αυτό  και  σε ειδικό παράρτημα, που αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της Κ.Υ.Α., δημιουργήθηκε   νέος   πολύπλοκος   μαθηματικός   τύπος   ο  οποίος  συνδυάζοντας  διάφορες  παραμέτρους   σε  συνάρτηση  με  το  είδος  του  μεταφορικού  μέσου  καθορίζει  το  ύψος  της   μέγιστης  ημερήσιας  οικονομικής αποζημίωσης.  
  Δυστυχώς  όμως για  τον κλάδο μας  η ημερήσια οικονομική αποζημίωση  δεν  ανταποκρίνεται 
στα  οικονομικά  κυρίως  δεδομένα  των  Ε.Δ.Χ. (ταξί),  όπως   π.χ. το  ισχύον  τιμολόγιο  και τους  συντελεστές του, με  αποτέλεσμα  η  ημερήσια αποζημίωση  του έργου  της   μεταφοράς μαθητών να  μην  ανταποκρίνεται  όχι  μόνον  στην  πραγματικότητα  αλλά  να  μην  καλύπτει  ούτε  τα λειτουργικά  έξοδα των Ε.Δ.Χ. (ταξί). 

  Για την διαπίστωση των όσων αναφέρουμε σας παραθέτουμε το ακόλουθο παράδειγμα:
Έστω έμφορτη διαδρομή μεταφοράς μαθητών εκτός πόλεως είκοσι οκτώ (28) χλμ
       I.      Με βάση το ισχύον τιμολόγιο των  Ε.Δ.Χ. (ταξί) :
28 (χλμ) * 1,19 (τιμολόγιο 2) + 1,19 (πτώση σημαίας) = 34,51 € (κόστος διαδρομής).
     II.      Με βάση το αποτέλεσμα του μαθηματικού τύπου της Κ.Υ.Α.(εκτός πόλεως με μικρή κλίση)
20,79 € (ημερήσια αποζημίωση).
 Αντιπαραβάλλοντας    λοιπόν    τα     δεδομένα    του    τιμολογίου    των    Ε.Δ.Χ.  (ταξί),    το  αποτέλεσμα   του   μαθηματικού  τύπου   αλλά   και   το  σύνολο, στην  προκειμένη  περίπτωση πενήντα έξι (56), των  διανυθέντων  χλμ  μιας  και  στην  ημερήσια  αποζημίωση υπολογίζονται μόνο τα χλμ που οι μαθητές βρίσκονται εντός του Ε.Δ.Χ. (ταξί),  διαπιστώνουμε ότι :
             I.      Η    αποζημίωση     εκάστου    χλμ   στην   έμφορτη   διαδρομή   μεταξύ   του   κόστους  διαδρομής   ( περ. Ι του παραδ/τος)   και   της   ημερήσιας   αποζημίωσης   (περ. ΙΙ του  παραδ/τος)  ανέρχεται   σε   0,74 €   όταν  το    ισχύον   τιμολόγιο   ανέρχεται    στο   1,19 €     (τιμολόγιο 2)   ποσοστό  μείον   σαράντα  τοις  εκατό  (- 40%).
           II.      Εάν το  σημείο  εκκίνησης  του Ε.Δ.Χ. (ταξί)  δεν  ταυτίζεται  με  το σημείο παραλαβής ή  με  το  σημείο  αποβίβασης  των   μαθητών  η   αποζημίωση   εκάστου   χλμ  στο  σύνολο  των διανυθέντων  χλμ (56 χλμ) ανέρχεται σε 0,37 €  όταν   το   ισχύον   τιμολόγιο   ανέρχεται   στο  1,19 €  (τιμολόγιο 2) ποσοστό μείον εξήντα εννέα τοις εκατό (- 69 %) .
        III.      Εάν   το   σημείο   εκκίνησης  του  Ε.Δ.Χ.  (ταξί)  ταυτίζεται  με  το  σημείο παραλαβής ή  με   το    σημείο  αποβίβασης  των μαθητών  η  αποζημίωση   εκάστου  χλμ  στο   σύνολο   των διανυθέντων χλμ (56 χλμ)  ανέρχεται σε 0,37 € όταν το ισχύον τιμολόγιο  ανέρχεται στο 0,68 € (τιμολόγιο 1) ποσοστό  μείον  σαράντα πέντε τοις  εκατό (- 45%).


Βεβαίως  εκτός  των όσων  αναφέρουμε  παραπάνω  στον  μαθηματικό τύπο  δεν  λαμβάνονται  υπόψιν στοιχεία του τιμολογίου των Ε.Δ.Χ. (ταξί) όπως :
·         Ελάχιστη μίσθωση: Και  αυτό  γιατί,  διαπιστώνονται  σε  δρομολόγια  μεταφοράς μαθητών από και προς τα σχολικά συγκροτήματα ημερήσιες αποζημιώσεις μικρότερης η ίσης (≤) αξίας 2,87 όταν η ελάχιστη μίσθωση μιας και μόνης διαδρομής ενός Ε.Δ.Χ. (ταξί) ανέρχεται στο ποσό των 3,39 €.
·         Αποζημίωση αναμονής η προμίσθωσης: Και αυτό γιατί στην ημερήσια αποζημίωση δεν λαμβάνεται καθόλου υπόψιν η αναμονή ενός Ε.Δ.Χ. (ταξί) κατά την διάρκεια της διαδρομής είτε αυτή   λαμβάνει  χώρα  κατά  την  διάρκεια  των στάσεων παραλαβής  των  μαθητών  από  την κατοικία τους είτε κατά την διάρκεια αποβίβασης και παραλαβής  από  το  σχολικό συγκρότημα.
   Πέραν   όλων   των    ανωτέρω   είναι    αξιοσημείωτο    να    επισημάνουμε    την   τεράστια οικονομική  κυρίως ανισότητα που δημιουργείται και που δυστυχώς μόνον ο κλάδος των Ε.Δ.Χ. (ταξί)  επωμίζεται   σε   αυτό   τον   βαθμό   και  μέγεθος,   εάν    αντιπαραθέσουμε  ( π.χ.  στο δρομολόγιο    μεταφοράς    μαθητών    που    προαναφέρουμε )   τα    ποσά     της     ημερήσιας αποζημίωσης  (στοιχεία  έτους  2009   λόγω  υπαρχόντων συμβάσεων)  που   προέκυπταν    από   την   εφαρμογή   του παλαιού μαθηματικού τύπου με τον  νέο  όπου  το  ποσοστό  μείωσης  της δαπάνης  για  τα  Ε.Δ.Χ. (ταξί) ανέρχεται σε ποσοστό  μείον  πενήντα  επτά  τοις εκατό (- 57 %)  σε  σχέση  με  τους  άλλους  φορείς  που  συμμετέχουν  στις   διαγωνιστικές  διαδικασίες  όπου το ποσοστό της μείωσης ανέρχεται στο μείον είκοσι ένα τοις εκατό (-21%)
 
  Επισημαίνεται   επίσης   ότι   η  υφιστάμενη  κατάσταση  αποπληρωμής και  η  εξόφληση  των  δαπανών  του  έργου   της  μεταφοράς   μαθητών  από  τους  Οργανισμούς   Τοπικής   Αυτ/σης     
γίνεται  σε   κάθε  περίπτωση  με  αρκετά  μεγάλη  καθυστέρηση  μετά  την  ημερομηνία  λήξης  των  συμβάσεων   και   κατ’ επέκταση   μετά   την   λήξη  της    διαχειριστικής   περιόδου   που  παρασχέθηκε  η   υπηρεσία   και  σε   συνδυασμό   με   τις   υποχρεώσεις  των  Εκμεταλλευτών  Ε.Δ.Χ. (ταξί), που  απορρέουν  από  την  ισχύουσα  φορολογική  νομοθεσία  αποτελούν  εξίσου σημαντικά   προβλήματα  για  τον  κλάδο μας , μιας  και από τα παραπάνω  προκύπτουν και τα ακόλουθα: 
Ø       Κρατήσεις  υπέρ  τρίτων  που  εμπεριέχονται  στην  ημερήσια  αποζημίωση.
Ø       Φορολόγηση   εισοδήματος   που  δεν  έχει  εισπραχθεί  καν,  από  την  υποχρεωτική  έκδοση  θεωρημένων  στοιχείων (Τ.Π.Υ.)  μέσα  στην   διαχειριστική  χρήση  που  παρασχέθηκε  η  υπηρεσία.
Ø       Απόδοση   ανείσπρακτου   Φ.Π.Α.  που   προκύπτει   από   τα   ανωτέρω   εκδοθέντα  θεωρημένα  στοιχεία (Τ.Π.Υ.).
Ø       Παρακράτηση   φόρου   για   εισόδημα   που   προκύπτει   από  θεωρημένα  στοιχεία (Τ.Π.Υ.),  που   εκδόθηκαν   σε   διαχειριστική  περίοδο  διάφορη  από  αυτή  που  εξοφλούνται και   τα  οποία  έχουν   φορολογηθεί  ήδη  στο  εισόδημα  προγενέστερης   χρήσης  από  αυτής  όπου   η  παρακράτηση  λαμβάνει  χώρα.


Είναι προφανές λοιπόν ότι όλα τα ανωτέρω, ιδιαιτέρως  η ημερήσια αποζημίωση του έργου της μεταφοράς   των   μαθητών,   αποτελούν   ανασταλτικούς   παράγοντες    για  την   εκδήλωση  ενδιαφέροντος   και   συμμετοχής   ενός   Εκμεταλλευτή    Ε.Δ.Χ.  (ταξί)   στην    διαγωνιστική διαδικασία  των Δήμων για το έργο της μεταφοράς μαθητών. 
Για   τον   λόγο  αυτό   σας   παρακαλούμε   όπως   το   ανωτέρω  θέμα   συμπεριληφθεί   στην  ημερήσια   διάταξη   επικείμενης   συνεδρίασης  του  Δ.Σ.  του Δ. …………………     έτσι      ώστε   σχετικό ψήφισμα  να αποσταλεί στο  Υπουργείο  Εσωτερικών (αρμόδιο Υπουργό & Υφυπουργό)  και   στις   αρμόδιες  Δ/νσεις   και   τμήματα   αυτού   έτσι   ώστε   να  επανεξεταστεί   τόσο  ο μαθηματικός τύπος  της  Κ.Υ.Α.  όσο   και   οι   τυχόν  ελλείψεις που  διαπιστώνονται κατά την πρώτη εφαρμογή της.